Prowadzisz badania naukowe lub uczysz studentów?
Zapoznaj się z polami, na których możemy podjąć współpracę
Kim jesteśmy
Za wdrażanie idei Geoparku na obszarze Krainy Wygasłych Wulkanów oraz zarządzanie nim odpowiedzialne jest Stowarzyszenie Kaczawskie. Działa ono na rzecz promocji i zrównoważonego rozwoju regionu Gór i Pogórza Kaczawskiego. Jest organizacją pożytku publicznego. Ściśle współpracuje ze Stowarzyszeniem “Lokalna Grupa Działania Partnerstwo Kaczawskie”, odpowiedzialnym za wdrażanie Programu LEADER w regionie.
Celem Stowarzyszenia jest budowanie trwałej, partnerskiej współpracy pomiędzy ludźmi, instytucjami, organizacjami i biznesem. Stowarzyszenie zajmuje się promocją zrównoważonej turystyki oraz lokalnej wytwórczości (rękodzieła i produktów spożywczych), inicjatywami nakierowanymi na edukację ekologiczną i ochronę środowiska, rozwojem społeczno-gospodarczym obszarów wiejskich.
Stowarzyszenie prowadzi też centrum edukacyjne – Sudecką Zagrodę Edukacyjną. Główną misją obiektu jest popularyzacja nauk o Ziemi oraz propagowanie wiedzy o regionie Gór i Pogórza Kaczawskiego.
Rodzaje współpracy
Poniżej przygotowaliśmy nasze propozycje współpracy dla środowiska naukowego i akademickiego.
Warunki współpracy
Stowarzyszenie Kaczawskie jest zainteresowane podejmowaniem współpracy z jednostkami naukowymi w ramach projektów badawczych i aplikacyjno-wdrożeniowych:
- Jako organizacja pozarządowa Stowarzyszenie może aplikować o różnorodne granty wdrożeniowe, zwłaszcza w zakresie edukacji przyrodniczej, promocji zrównoważonej turystyki i rozwoju obszarów wiejskich.
- Stowarzyszenie może również uczestniczyć jako partner w projektach jednostek naukowych, ułatwiając prowadzenie badań społecznych czy wdrażanie projektowanych przez jednostkę naukową rozwiązań w obszarach: rozwoju społecznego obszarów wiejskich, rozwoju turystyki (a zwłaszcza geo-turystyki), edukacji pozaformalnej i popularyzacji nauk o Ziemi
Propozycje projektów współpracy
Programy edukacyjne i popularyzatorskie:
Proponowane tematy/zagadnienia:
- popularyzacja nauk o Ziemi w formie otwartych wykładów, laboratoriów, warsztatów, warsztatów terenowych dla różnych grup wiekowych
Wkład Stowarzyszenia Kaczawskiego:
- doświadczona w projektowaniu, organizowaniu i prowadzeniu programów edukacyjnych kadra (geolodzy, geografowie, biolodzy)
- udostępnianie ośrodka edukacyjnego, jego pomieszczeń, wyposażenia i zaplecza
- udostępnianie zgromadzonej bazy publikacji zawierających przyrodnicze programy edukacyjne
- rekrutowanie uczestników projektu
Wkład uczelni:
- kadra naukowa współtworząca program edukacyjny i czuwająca nad poprawnością merytoryczną przedstawianych zagadnień
- pracownicy/studenci/wolontariusze zaangażowani w przygotowywanie i prowadzenie zajęć edukacyjnych
Współpraca przy tworzeniu publikacji naukowych i popularyzatorskich:
Proponowane tematy/zagadnienia:
- georóżnorodność i bioróżnorodność regionu Gór i Pogórza Kaczawskiego
- edukacja przyrodnicza (w szczególności geoedukacja)
- turystyka zrównoważona, turystyka edukacyjna i geoturystyka
- klastry turystyczne i lokalne sieci współpracy w zakresie tworzenia wspólnej dla regionu oferty turystycznej
- idea Smart Village, nowe technologie w usługach publicznych,
- zjawiska społeczne na obszarach wiejskich
Wkład Stowarzyszenia Kaczawskiego:
- udostępnianie posiadanych statystyk w zakresie ilości turystów oraz ich pochodzenia geograficznego;
- udostępnianie zgromadzonej wiedzy i doświadczeń w zakresie klastrowania lokalnych usług turystycznych;
- pośrednictwo w kontakcie z osobami, organizacjami i instytucjami w regionie;
- pomoc w pozyskiwaniu danych ankietowych;
- dostęp do zgromadzonych publikacji nt. regionu Gór i Pogórza Kaczawskiego, programów edukacji przyrodniczej i in.;
- doświadczenie w zakresie prowadzenia edukacji przyrodniczej,
- promocja projektu w regionie.
Wkład uczelni:
- kadra naukowa tworząca/współtworząca publikacje i czuwająca nad poprawnością merytoryczną przedstawianych zagadnień;
- zapewnienie recenzji;
- publikowanie przygotowanych materiałów lub ich elementów we własnych wydawnictwach;
- zabieganie o publikację w czasopismach naukowych i popularnonaukowych.
Opracowywanie innowacyjnych narzędzi służących edukacji, popularyzacji nauk o Ziemi i turystyce:
Proponowane tematy/zagadnienia:
- tworzenie i udostępnianie baz danych zasobów geologicznych regionu;
- tworzenie programów i aplikacji ułatwiających turystom poruszanie się po regionie, zwłaszcza w temacie atrakcji geoturystycznych;
- tworzenie modeli interaktywnych, makiet, symulacji komputerowych i wizualizacji cyfrowych przedstawiających zjawiska geologiczne;
- tworzenie gier edukacyjnych (cyfrowych, planszowych, mieszanych)
Wkład Stowarzyszenia Kaczawskiego:
- kadra edukatorów wykształcona w zakresie geologii, geografii i posiadająca doświadczenie w pracy edukacyjnej z różnymi grupami odbiorców;
- udostępnianie posiadanych danych na temat zasobów geologicznych regionu
- pomoc w prototypowaniu projektów i zbieraniu informacji zwrotnych od użytkowników
- udostępnianie sprzętu i pomieszczeń do udostępniania projektów
- możliwości pozyskania grantów na realizację i wdrożenie ostatecznych projektów
Wkład uczelni:
- zbieranie i opracowywanie danych, tworzenie baz danych;
- przygotowywanie prototypów;
- opracowywanie informacji zwrotnych i poprawianie błędów;
- przekazanie części praw autorskich/możliwości użytkowania dla projektowanych rozwiązań.
Badania dotyczące ruchu turystycznego:
Proponowane tematy/zagadnienia:
- odbiór atrakcyjności turystycznej regionu (dostępności atrakcji, różnorodności oferty itp.) wśród turystów
- formy spędzania czasu przez turystów
Wkład Stowarzyszenia Kaczawskiego:
- udostępnianie posiadanych statystyk w zakresie ilości turystów oraz ich pochodzenia geograficznego;
- gromadzenie danych – badania ankietowe wśród odwiedzających turystów
Wkład uczelni:
- projektowanie i przeprowadzenie badań;
- przygotowywanie ankiet;
- nadzór nad badaniami;
- opracowywanie statystyk i analiza wyników;
- publikacje wyników we własnych i zewnętrznych czasopismach.
Badania społeczne związane z obszarami wiejskimi:
Proponowane tematy/zagadnienia:
- odbiór lokalnego ruchu turystycznego i jego natężenia przez mieszkańców;
- postrzeganie różnych kierunków rozwoju obszarów wiejskich przez społeczność (np. przemysł wydobywczy a turystyka);
- świadomość turystycznej marki lokalnej wśród mieszkańców;
- badania demograficzne, rozwój gospodarczy regionu i poprawa warunków życia mieszkańców;
- idea Smart Village i nowe technologie w usługach publicznych.
Wkład Stowarzyszenia Kaczawskiego:
- pomoc w gromadzeniu danych: używanie własnych kanałów promocji do rozpowszechniania ankiet;
- udostępnianie wiedzy i doświadczeń oraz kontaktów do osób, z którymi mogą być przeprowadzane wywiady i odpowiednich lokalnych instytucji.
Wkład uczelni
- projektowanie i przeprowadzenie badań;
- przygotowywanie ankiet;
- nadzór nad badaniami;
- opracowywanie statystyk i analiza wyników;
- publikacje wyników we własnych i zewnętrznych czasopismach
Stowarzyszenie Kaczawskie może pomóc w przygotowywaniu prac dyplomowych (licencjackich, inżynierskich, magisterskich) poprzez:
- udostępnianie zbieranych statystyk (liczba oraz statystyki geograficzne i wiekowe odwiedzających)
- udostępnienie terenu oraz jego map i planów pod opracowania projektowe
- pomoc kadry edukatorów w konsultacji opracowywanych programów edukacyjnych czy projektów/prototypów urządzeń edukacyjnych
- udostępnienie (na miejscu do wglądu) zebranych publikacji z zakresu edukacji przyrodniczej, geoedukacji, geoturystyki oraz wiedzy na temat regionu Gór i Pogórza Kaczawskiego
Preferowane kierunki/dyscypliny prac:
- geologia/geografia, a zwłaszcza tematy związane z popularyzacją nauki i edukacją
- turystyka (a zwłaszcza geoturystyka)
- edukacja/pedagogika, zwłaszcza w zakresie innowacyjnych pomocy dydaktycznych i programów edukacyjnych
- architektura krajobrazu i ogrodnictwo,
- ruralistyka i agroturystyka,
- informatyka, a zwłaszcza geo-informatyka.
Rodzaje współpracy/wspólnych projektów:
- tworzenie i projektowanie publikacji edukacyjnych i popularyzatorskich (książek, broszur, publikacji dla dzieci, gier, plansz edukacyjnych, terenowych tablic edukacyjnych)
- tworzenie programów edukacyjnych (konspektów zajęć stacjonarnych i terenowych, gier terenowych, aplikacji mobilnych itp.)
- tworzenie i prototypowanie urządzeń edukacyjnych (makiet, modeli)
Przyjmujemy studentki/studentów na realizowane przez uczelnie programy stażowe/wolontariackie lub praktyki.
czynności wykonywane podczas stażu/wolontariatu (do uzgodnienia z programem stażu/praktyk i w zależności od kierunku studiów i predyspozycji studenta):
- współudział przy tworzeniu programów zajęć edukacyjnych dla dzieci i młodzieży popularyzujących nauki o Ziemi
- prowadzenie zajęć edukacyjnych z zakresu geologii/geografii
- pomoc w obsłudze turystów oraz prowadzeniu recepcji
- pomoc w pracach związanych z bieżącymi projektami Stowarzyszenia, zwłaszcza w kontekście tworzonego Geoparku Kraina Wygasłych Wulkanów
- pomoc w organizacji wydarzeń edukacyjnych
- prace ogrodnicze i związane z zagospodarowaniem terenu, opieka nad ogrodem i sadem
- podstawowe prace biurowe
preferowane kierunki:
- geologia, geografia, nauki przyrodnicze
- turystyka
- ogrodnictwo/architektura krajobrazu
zagadnienia praktyczne:
- staż/wolontariat powinien być realizowany na podstawie umowy z uczelnią, zgodnie z wymaganiami programów stażowych/programów praktyk na danym kierunku/uczelni
- Stowarzyszenie zapewnia opiekuna na czas praktyk, nadzór nad wykonywanymi pracami
- Stowarzyszenie nie finansuje wynagrodzenia stażysty ani zakwaterowania, wyżywienia czy dojazdu na miejsce stażu
Przyjmujemy wizyty studyjne grup studentów (również jako element programu zajęć i praktyk terenowych) w regionie Gór i Pogórza Kaczawskiego oraz w samym obiekcie Sudeckiej Zagrody Edukacyjnej.
Tematyka wizyt:
- georóżnorodność regionu Gór i Pogórza Kaczawskiego;
- geoturystyka w regionie;
- innowacyjne programy edukacyjne (zwłaszcza w zakresie geoedukacji)
- klastry turystyczne i lokalne sieci współpracy usługodawców branży turystycznej
- architektura: adaptacja zabytkowych budynków wiejskich
- działania oddolne mające wpływ na rozwój regionu
Szczegółowe warunki, czas trwania, termin i tematyka spotkania do uzgodnienia.
Stowarzyszenie Kaczawskie może pomóc w organizacji spotkań/konferencji poprzez udostępnienie w pełni wyposażonej sali konferencyjnej (maksymalnie do 80 miejsc) oraz w razie potrzeby innych pomieszczeń Sudeckiej Zagrody Edukacyjnej. Dotyczy to spotkań naukowych/edukacyjnych/wykładów popularyzatorskich o charakterze niekomercyjnym, związanych z tematyką działalności Stowarzyszenia.