Warunki współpracy
Stowarzyszenie Kaczawskie jest zainteresowane podejmowaniem współpracy z jednostkami naukowymi w ramach projektów aplikacyjno-wdrożeniowych:
- Jako organizacja pozarządowa Stowarzyszenie może aplikować o różnorodne granty wdrożeniowe, zwłaszcza w zakresie edukacji przyrodniczej, promocji zrównoważonej turystyki i rozwoju obszarów wiejskich.
- Stowarzyszenie może również uczestniczyć jako partner w projektach jednostek naukowych, ułatwiając prowadzenie badań społecznych czy wdrażanie projektowanych przez jednostkę naukową rozwiązań w obszarach turystyki (a zwłaszcza geo-turystyki), edukacji i popularyzacji nauk o Ziemi
Propozycje projektów współpracy
Programy edukacyjne i popularyzatorskie:
Proponowane tematy/zagadnienia:
- popularyzacja nauk o Ziemi w formie otwartych wykładów, laboratoriów, warsztatów, warsztatów terenowych dla różnych grup wiekowych
Wkład Stowarzyszenia Kaczawskiego:
- doświadczona w projektowaniu, organizowaniu i prowadzeniu programów edukacyjnych kadra (geolodzy, geografowie, biolodzy)
- udostępnianie ośrodka edukacyjnego, jego pomieszczeń, wyposażenia i zaplecza
- udostępnianie zgromadzonej bazy publikacji zawierających przyrodnicze programy edukacyjne
- rekrutowanie uczestników projektu
Wkład uczelni:
- kadra naukowa współtworząca program edukacyjny i czuwająca nad poprawnością merytoryczną przedstawianych zagadnień
- pracownicy/studenci/wolontariusze zaangażowani w przygotowywanie i prowadzenie zajęć edukacyjnych
Współpraca przy tworzeniu publikacji naukowych i popularyzatorskich:
Proponowane tematy/zagadnienia:
- georóżnorodność i bioróżnorodność regionu Gór i Pogórza Kaczawskiego
- edukacja przyrodnicza (w szczególności geoedukacja)
- turystyka zrównoważona, turystyka edukacyjna i geoturystyka
- klastry turystyczne i lokalne sieci współpracy w zakresie tworzenia wspólnej dla regionu oferty turystycznej
Wkład Stowarzyszenia Kaczawskiego:
- udostępnianie posiadanych statystyk w zakresie ilości turystów oraz ich pochodzenia geograficznego;
- udostępnianie zgromadzonej wiedzy i doświadczeń w zakresie klastrowania lokalnych usług turystycznych;
- dostęp do zgromadzonych publikacji nt. regionu Gór i Pogórza Kaczawskiego, programów edukacji przyrodniczej i in.;
- doświadczenie w zakresie prowadzenia edukacji przyrodniczej .
Wkład uczelni:
- kadra naukowa tworząca/współtworząca publikacje i czuwająca nad poprawnością merytoryczną przedstawianych zagadnień;
- zapewnienie recenzji;
- publikowanie przygotowanych materiałów lub ich elementów we własnych wydawnictwach;
- zabieganie o publikację w czasopismach naukowych i popularnonaukowych.
Opracowywanie innowacyjnych narzędzi służących edukacji, popularyzacji nauk o Ziemi i turystyce:
Proponowane tematy/zagadnienia:
- tworzenie i udostępnianie baz danych zasobów geologicznych regionu;
- tworzenie programów i aplikacji ułatwiających turystom poruszanie się po regionie, zwłaszcza w temacie atrakcji geoturystycznych;
- tworzenie modeli interaktywnych, makiet, symulacji komputerowych i wizualizacji cyfrowych przedstawiających zjawiska geologiczne;
- tworzenie gier edukacyjnych (cyfrowych, planszowych, mieszanych)
Wkład Stowarzyszenia Kaczawskiego:
- kadra edukatorów wykształcona w zakresie geologii, geografii i posiadająca doświadczenie w pracy edukacyjnej z różnymi grupami odbiorców;
- udostępnianie posiadanych danych na temat zasobów geologicznych regionu
- pomoc w prototypowaniu projektów i zbieraniu informacji zwrotnych od użytkowników
- udostępnianie sprzętu i pomieszczeń do udostępniania projektów
- możliwości pozyskania grantów na realizację i wdrożenie ostatecznych projektów
Wkład uczelni:
- zbieranie i opracowywanie danych, tworzenie baz danych;
- przygotowywanie prototypów;
- opracowywanie informacji zwrotnych i poprawianie błędów;
- przekazanie części praw autorskich/możliwości użytkowania dla projektowanych rozwiązań.
Badania dotyczące ruchu turystycznego:
Proponowane tematy/zagadnienia:
- odbiór atrakcyjności turystycznej regionu (dostępności atrakcji, różnorodności oferty itp.) wśród turystów
- formy spędzania czasu przez turystów
Wkład Stowarzyszenia Kaczawskiego:
- udostępnianie posiadanych statystyk w zakresie ilości turystów oraz ich pochodzenia geograficznego;
- gromadzenie danych – badania ankietowe wśród odwiedzających turystów
Wkład uczelni:
- projektowanie i przeprowadzenie badań;
- przygotowywanie ankiet;
- nadzór nad badaniami;
- opracowywanie statystyk i analiza wyników;
- publikacje wyników we własnych i zewnętrznych czasopismach.
Badania społeczne związane z obszarami wiejskimi:
Proponowane tematy/zagadnienia:
- odbiór lokalnego ruchu turystycznego i jego natężenia przez mieszkańców;
- postrzeganie różnych kierunków rozwoju obszarów wiejskich przez społeczność (np. przemysł wydobywczy a turystyka);
- świadomość turystycznej marki lokalnej wśród mieszkańców;
- badania demograficzne, rozwój gospodarczy regionu i poprawa warunków życia mieszkańców
Wkład Stowarzyszenia Kaczawskiego:
- pomoc w gromadzeniu danych: używanie własnych kanałów promocji do rozpowszechniania ankiet;
- udostępnianie wiedzy i doświadczeń oraz kontaktów do osób, z którymi mogą być przeprowadzane wywiady i odpowiednich lokalnych instytucji.
Wkład uczelni
- projektowanie i przeprowadzenie badań;
- przygotowywanie ankiet;
- nadzór nad badaniami;
- opracowywanie statystyk i analiza wyników;
- publikacje wyników we własnych i zewnętrznych czasopismach